امروز ۲۴ دسامبر دانشگاه دولتی باکو و شعبه باکو دانشگاه دولتی مسکو به نام لومونوسوف مراسم افتتاحیه کنفرانس علمی بین المللی را با موضوع "نظامی گنجوی شاعر بزرگ آذربایجان و میراث ادبی و فرهنگی شرق و غرب" برگزار کردند.

امروز دانشگاه دولتی باکو و شعبه باکو دانشگاه دولتی مسکو به نام لومونوسوف مراسم افتتاحیه کنفرانس علمی بین المللی را با موضوع "نظامی گنجوی شاعر بزرگ آذربایجان و میراث ادبی و فرهنگی شرق و غرب" برگزار کردند.

برگزاری کنفرانس علمی بین المللی نظامی گنجوی

در اول کنفرانس سرود ملی نواخته و یاد و خاطره شهدا با یک دقیقه سکوت گرامی داشته شد. سپس با ارائه ویدیویی اطلاعاتی از دانشگاه دولتی باکو پخش شد.

الچین بابایف رئیس دانشگاه دولتی باکو ضمن سخنانی خود گفت که حیدر علی اف رهبر ملی مردم آذربایجان همواره به میراث نظامی توجه داشت. به گفته وی، ارزشی که حیدر علی اف برای میراث نظامی قائل بود، در حال حاضر توسط الهام علی اف رئیس جمهور و مهربان علی اوا معاون اول وی ادامه دارد.

برگزاری کنفرانس علمی بین المللی نظامی گنجوی

رئیس دانشگاه با اشاره به اینکه به مناسبت سال نظامی گنجوی برنامه اقدامی در دانشگاه دولتی باکو تهیه شده است، خاطرنشان کرد.

مطابق با برنامه اقدام شده، سمینارهای علمی، پروژه‌ها، مسابقات، همایش‌ها و رویدادهای متعددی برای بررسی میراث غنی نظامی گنجوی و ترویج آن در بین دانشجویان در دانشگاه برگزار شد و این رویدادها و برنامه ها در رسانه ها بازتاب یافت.

برگزاری کنفرانس علمی بین المللی نظامی گنجوی

رئیس دانشگاه دولتی باکو افزود: " دیدگاه نظامی گنجوی در مورد الگوی انسان کامل، حاکم عادل، خط اصلی در «خمسه» او بود. این شاعر اندیشمند، مکتب ادبی بزرگی را بنا نهاد که از پیروان بسیاری تشکیل شده بود. آثار نظامی که مشهورترین کتابخانه‌ها و موزه‌ها را زینت می‌دهد، انگیزه‌ای برای توسعه هنر مینیاتور شرقی نیز ایجاد کرد.

آکادمیسین نظامی جعفر اف نماینده مجلس ملی جمهوری آذربایجان در مورد نظامی گنجوی سخنرانی کرد. در این گزارش خاطرنشان شد که دستور صادر شده از سوی آقای الهام علی اف، علاقه به میراث نظامی گنجوی را بیشتر کرد. «امروز بزرگداشت سالگرد نظامی گنجوی بزرگترین شاعر و متفکر ما رویداد مهمی است. همانطور که آذربایجان توسعه می یابد از شخصیت ها و میراث خود حمایت و پشتیبانی می نماید. امروز نظامی را هم دانشمند و هم فیلسوف می نامیم. اما نباید فراموش کرد که نظامی قبل از هر چیز یک شاعر است. هم فلسفه و هم روشنگری او در خدمت شعر بود.

آکادمیسین رافائل حسین اف، مدیرکل موزه ملی ادبیات آذربایجان به نام نظامی گنجوی در نشست عمومی این همایش درباره تأثیر جدی نظامی گنجوی بر ادبیات آذربایجان و ادبیات جهان در زمان خود و بعد از آن، جایگاه زندگی و آثار این شاعر بزرگ در تحقیقات دانشمندان مختلف و ترجمه آثار او سخنرانی کرد.

برگزاری کنفرانس علمی بین المللی نظامی گنجوی

سالگرد نظامی گنجوی شاعر بزرگ آذربایجان همواره در سطح بین المللی برگزار می شود. «نظامی گنجوی، نماینده برجسته ادبیات جهان، شخصیتی بی‌نظیر است که در سالنامه اندیشه هنری بشر جایگاه ویژه‌ای دارد. نظامی در تمام آثارش بارها تعهد خود را به این سرزمین، این زبان، این فرهنگ بیان نموده. او با وسعت کار و موضوعاتی که به آن می پردازد شاعر همه مردم جهان است. همه ملت ها می توانند خود را در کار نظامی بیابند.»

لازم به ذکر است که در کنفرانس علمی با موضوعات «نظامی گنجوی منادی اندیشه های بشری»، «پدیده نظامی در تاریخ اندیشه فلسفی»، «سنت های نظامی در ادبیات آذربایجان»، «نظامی و تاریخ»، «نظامی و فولکلور»، «نظامی و ادبیات جهان»، نظامی و ادبیات ترکی»، «منابع آثار نظامی»، «تعلیم در آثار نظامی»، «دیدگاه عمومی نظامی»، «میراث نظامی در بستر فرهنگ جهانی»، «نظام شناسی در مرحله مدرن»، «متن پژوهی آثار نظامی » سخنرانی شد.

https://apa.az/az/edebiyyat/bdu-da-nizami-genceviye-hesr-olunmus-beynelxalq-elmi-konfrans-kecirilir-foto-۶۷۷۶۹۴

کد خبر 10201

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 6 =